دیابتی ها بیشتر تحت تأثیر COVID-19 قرار می گیرند

17مه 2021- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت ابتلا بهCOVID-19 ، در معرض خطر جدی برای بستری در بخش مراقبت های ویژه قرار می گیرند. این نتیجه، حاصل مطالعه ی  2.6 میلیون نفر در سوئد است که ابتلای نیم میلیون از آنها به دیابت بر اساس اطلاعات آنها در مرکز ثبت دیابت سوئد تایید شده بود. این مطالعه همچنین افزایش مرگ و میر ناشی از COVID-19 را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد.

در سوئد، حدود نیم میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و 90 درصد آنها به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند. این مطالعه ی سوئدی تعداد موارد جدید و احتمال بستری شدن در بیمارستان، مراقبت های ویژه و مرگ و میر ناشی از COVID-19 را در افراد دیابتی بررسی كرد.

این مطالعه که درThe Lancet Regional Health — Europe منتشر شده است، بیماران دیابتی را با گروه کنترل بدون دیابت مقایسه کرد، این افراد که به طور تصادفی از بین جمعیت انتخاب شدند، از نظر سن، جنس و منطقه ی سکونت با هم مطابقت داده شدند.

آیدین روشانی، محقق آکادمیSahlgrenska ، در دانشگاه گوتنبرگ ، گفت: این مطالعه نشان می دهد که خطر بستری در بیمارستان به دلیل  COVID-19، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افراد غیر دیابتی 1.4 برابر بیشتر است به عبارت دیگر این خطر 40 درصد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2  بیشتر است.

حتی با تعدیل گسترده برای عوامل اختلال زا، خطر بستری در بخش مراقبتهای ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به COVID-19 مبتلا شده اند، 1.4 برابر و مرگ و میر ناشی ازCOVID-19  نسبت به کنترل های همسان، 1.5 برابر بیشتر است.

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، خطر همه نتایج بطور قابل توجهی بالاتر بود. اما از سوی دیگر، هیچ خطر مازاد قابل توجهی برای نتایج در مدل های آماری با تنظیم کامل برای عوامل خطر، مشاهده نشد.

بودجه ی این مطالعه که از 1 ژانویه تا 15 آگوست 2020 انجام شد، توسط بنیاد ریه و قلب سوئد تأمین شد. کریستینا اسپارلجونگ دبیرکل این بنیاد، گفت: تحقیقات در زمینه دیابت با روش های درمانی جدید و داروها بسیار موفقیت آمیز بوده است. اما تعداد افراد دیابتی در سوئد در حال افزایش است. اکنون امیدواریم که این یافته های تحقیقاتی جدید بتواند به نجات جانهای بیشتری کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-diabetics-harder-covid-.html